پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
کشتی سازی شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۴۶:۳۸

رونمایی از کشتی تندرو آرام در جزیره قشم

باشگاه خبری فراساحل: دیری نیست که مردم جزیره نشین شهرستان قشم از جمله قشم، لارک، هرمز و هنگام، به دلایل مختلفی از جمله مواج بودن دریا، امکان سفر به سرزمین اصلی و مرکز استان را نداشتند؛ حالا با رونمایی از نخستین شناور «آرام» ساخت شرکت آرام شناور قشم، این رویای دیرینه به واقعیت تبدیل شده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایسنا، یکی از مسافران همیشگی قشم به بندرعباس می‌گوید: سال‌ها بود که برای انجام کارهای اداری مجبور بودیم با شناورهای غیراستاندارد به بندعباس برویم و بسیاری از مواقع سال هم به علت وزش باد و مواج بودن دریا، نمی‌توانستم به کارهای خود برسیم. یکی از بانوانی هم که در حال پیاده شدن از پله‌های شناور اسکله شهید ذاکری بود، می‌گوید: همیشه در مواقعی هم که شناور های بین قشم تا بندرعباس در حال حرکت بودند، به علت تکان‌های شدید دچار حالت سرگیجه و ترس می‌شدم.

آمنه بازماندگان اظهار می‌کند: امیدوارم هر چه سریع‌تر این شناورها در خط دریایی قشم به بندرعباس راه‌اندازی شوند تا دغدغه مردم این خطه برای همیشه در سفر به بندرعباس و شهرهای ساحلی جنوبی کشور برطرف شود. یکی از مردان مسنی هم که با لباس سفید قشمی و عصا در حال پیاده شدن از شناور است، می‌گوید: همین شناورها خیلی خوب هستند و خدا را شکر می‌کنم که نسبت به شناورهای 30 سال پیش، کولر و سقف دارند. عبدالله اسلامی در ادامه وقتی عکس‌ها و فیلم های شناور جدید آرام را در دست خبرنگار ایسنا می‌بیند، با تعجب می‌گوید: باورم نمی‌شود که روزی زنده باشم و سوار این شناورها از قشم تا بندرعباس را سفر کنم. وی در حالی که پشت سر هم صلوات می‌فرستد و شکر خدا می‌کند، می گوید: خدا به مردان این سرزمین قوت بدهد که برای مردم این خطه تلاش می‌کنند و امیدوارم خدا همیشه پشت و پناه‌شان باشد.

در این میان اما سخنان مسئولین هم شنیدنی است؛ آنهایی که فعل خواستن را در تار و پود خود معنا کرده‌اند و برای توسعه صنایع دریایی، خدمت به مردم، جلوگیری از خروج ارز از کشور و بهبود رونق اقتصادی و گردشگری منطقه تلاش می‌کنند. مدیرعامل شرکت آرام شناور کیان قشم نیز می‌گوید: کشتی آرام به همت مهندسان داخلی با گنجایش 100 تا 500 مسافر در 55 مترطول، عرض 14 متر و 10.5 متر ارتفاع با شعار «فناوری ملی برای رفاه ملی» تولید انبوه می‌شود. محمدرضا زمانی، ادامه می‌دهد: این شناور آلومینیومی علاوه بر سرعت بالا (28 نات) یا 51 کیلومتر بر ساعت می‌تواند مسافران مسیر قشم و بندرعباس را در مدت زمان 15 تا 20 دقیقه به مقصد برساند. او، از بدنه‌های باریکی که در دو طرف شناور هارث نصب می‌شود به عنوان ویژگی خاص این شناور برای حرکت در شرایط مواج دریا نام می‌برد و می‌افزاید: ساخت شناورهای هارث بر مبنای گونه‌های مختلف بین 130 تا 200 میلیارد ریال هزینه دربردارد.

زمانی با شاره به این‌که ساخت هر فروند شناور هارث به 9 ماه زمان نیاز دارد، اضافه می‌کند: علاوه بر سرعت بالای کشتی آرام، کاهش مصرف سوخت تا حدود 70 درصد شناورهای هم وزن، امکان دریانوردی تا فورس 6 و دریامانی تا فورس 7 را نیز دارد. به گفته وی، با این ویژگی نه تنها خطوط مسافری خلیج فارس در روزهای مواج دریا تعطیل نخواهد شد، بلکه امکان سفر دلپذیر در آب‌های سرزمینی برای توسعه گردشگری دریایی فراهم می‌شود. زمانی اظهارامیدواری می‌کند که پس از ایجاد خط دریایی مسافری قشم – بندرعباس و خط گردشگری قشم – کیش، در گام‌های بعدی خط کشتیرانی قشم – چابهار و خط ویژه گردشگری آبادان – چابهار ایجاد و شعار فناوری ملی برای رفاه ملی بطور کامل محقق شود. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم نیز می‌گوید: شناور سازان جزیره قشم در یک دوره تنفس دو ساله می‌توانند بخش اعظم نیاز کشور به شناورهای صیادی، مسافری، گردشگری و ... را تامین کنند.

جهانگیر مجیدی ادامه می دهد: 20 شرکت شناورسازی در منطقه آزاد قشم با بیش از 200 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند که 530 نیروی کار به طور مستقیم و 1100 نیروی کار هم به طور غیرمستقیم با این مراکز صنعتی در ارتباط هستند. به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم، از ابتدای سال 96 تا کنون 37 فروند انواع شناور به ارزش هشت میلیون و 705 هزار دلار در شرکت‌های شناورسازی جزیره قشم ساخته شده است. او با اعلام این‌که 90 فروند شناور دیگر هم در شرکت‌های شناورسازی قشم در حال ساخت است، می‌افزاید: در این مراکز صنعتی شناورهای لندینگ کرافت از 300 تُن تا یکهزار تُن هم ساخته می‌شود که تاکنون هشت فروند از این نوع شناورها تولید شده است. مجیدی بیان می‌کند: شرکت آرام شناور کیان قشم ماه گذشته چهار فروند شناور کاتاماران با کاربری پشتیبانی که در ردیف پیشرفته‌ترین شناورها در این نوع است را با 200 میلیارد ریال اعتبار تولید و به خریداران تحویل داد.

او هم‌چنین از تولید آمبولانس دریایی با طراحی کاملا ایرانی با آخرین فناوری روز دنیا در شرکت مد کندآلو نیز به عنوان یکی دیگر از توانمندی‌های سازندگان شناور در قشم نام می‌برد و اضافه می‌کند: این آمبولانس دریایی از طرف شرکت سازنده برای ارائه خدمات درمانی به شبکه بهداشت و درمان قشم اهدا می‌شود. مدیر کل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم، یادآور می‌شود: شهرک صنایع دریایی قشم با اختصاص زمینی به مساحت 280 هکتار در شمال شرق جزیره قشم و با هدف ساخت انواع شناور و خدمات تعمیراتی برای شناورهای تا 10 هزار تُن ساخته می‌شود. او از مجاورت این شهرک دریایی با آب‌های استراتژیک تنگه هرمز، استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد قشم، ارائه خدمات هتلینگ، کترینگ، اشتغال 2500 نیروی کار به طور مستقیم، بازار مناسب صنایع دریایی با توجه به برنامه‌های توسعه صنعت در این جزیره و اشتغالزایی مناسب که حداقل دو برابر بخش‌های دیگر صنعت است به عنوان مزیت‌های این شهرک در قشم نام می‌برد. مجیدی تاکید می‌کند: با راه‌اندازی این شهرک 20 درصد از اقتصاد ساخت تعمیر شناورهای گذری از تنگه هرمز در یک سال اول به رقمی معادل 600 میلیون دلار می‌رسد.



  کد خبر : 4640
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :